Ez az anyag tanároknak készült.
További tanári anyagokat (módszerek, tippek, órai anyagok stb.) a Tanároknak menüpont alatt találsz.
Szódolgozatot nagyon gyakran íratunk a tanulókkal, és ezeket általában mi, tanárok készítjük elő és ellenőrizzük. Néha azonban átadhatjuk ezt a feladatot maguknak a tanulóknak is. Elmondom, hogyan.
Célközönség: | általános iskola / gimnázium / felnőttek |
Szint: | bármilyen |
Óra előtti munka: | kevés |
Órai munka: | kevés |
Óra utáni munka: | kevés |
Nyelvi célok: | – szókincsgyakorlás |
Megjegyzés: |
A módszer lépésről lépésre
- Készíts az órára annyi kis méretű papírlapot, ahány tanulód van (egy A4-est négyfelé vágva – vagyis A6-os méret optimális)
- Mondd el a feladatot:
Kaptok egy papírlapot. Szódolgozatot kell készítenetek egy osztálytársatoknak (hogy kinek, azt majd én döntöm el). Keressetek ki a mostani leckéből 5 szót vagy rövid kifejezést, és írjátok rá a papírra úgy, hogy mellé vagy alá tudja írni a magyar jelentését az, aki megoldja majd. A neveteket írjátok rá a papírra így: From: … Ezeket majd kiosztom másoknak, és ha végeztek, nektek kell majd értékelni a megoldásokat, és jegyeket is adhattok rá. - Ha elkészültek, szedd össze a papírlapokat, és oszd ki úgy, hogy senki ne kapja a saját maga által készített tesztet. Mondd el, hogy mindenki írja rá a papírlapra a saját nevét így: Done by:…
- Gyűjtsd be az elkészült teszteket, és add vissza a szerzőknek. Kérd meg őket, hogy értékeljék a megoldásokat! Közben mondják meg a teszt elvégzőjének is, mi lett az eredmény. Vitás esetekben ellenőrizd te a tesztet és a megoldást!
- Az eredményeket írd fel magadnak!
Fontos kiegészítések:
Javaslom, hogy 5 szónál több ne szerepeljen a tesztben, mert az 5 szóval is jelentős idő tud elmenni. Éppen ezért azt is javaslom, hogy ez a feladattípus csak néha-néha szerepeljen az órákon.
Hasznos, ha egy ilyen munkára nem egy jegyet kapnak, hiszen nem túl nagy teszt. Várd meg, hogy összegyűljön 3-4 ilyen szódolgozat, és ezek átlagából szülessen egy naplóba írandó jegy. Ezt feltétlenül tisztázd a tanulókkal még a feladat ismertetésénél!
Előnyei
- Érdekes feladatnak tartják, ha nem túl sokszor csinálják.
- Fejleszted a kritikai érzéküket és a felelősségérzetüket.
- Belátják, hogy nincs tanári szubjektivitás az ilyen tesztek értékelésénél.
Hátrányai
- Sok időt elvehet – de ha már többedszer csinálják, akkor gyorsabb.
- Lehetnek viták is, de ilyenkor legyél te a döntőbíró!
Eddigi tapasztalataim
Gimnazisták mindig szívesen csinálták ezt a feladatot, vita soha nem volt.
Ha kérdést tennél fel vagy ha megvitatnál valamit az anyaggal kapcsolatban, használd a fórumot!