Az angol mondat szórendjét általában “kötöttnek” szokták minősíteni. Ez azt jelenti, hogy nagyon szigorúan megszabják a nyelvtani szabályok, hogy az egyes mondatfajtákban a szavak milyen sorrendben kövessék egymást. Bizonyos eltérések lehetségesek, sőt, magasabb szinteken nagyon lényeges lesz majd ezeket a szórendi “kihágásokat” megtanulni, hiszen nem csak stílusbeli, hanem jelentésbeli különbségeket is kifejeznek.
Ebben az oktatóanyagban azonban kizárólag az alapszórenddel foglalkozunk. Azt javaslom, hogy ezeket a szórendi szabályokat minden esetben tartsd be – a későbbi tanulmányok során ugyanis sokkal könnyebb lesz a már begyakorolt szórendet “felborítani” akkor, ha ez a szórend szokássá vált már. Kezdőknek ajánlom még ezeket is: Alanyra kérdezés és egyszerű jelen mondatszerkesztés.
1. Kijelentő mondatok
Alany – ige – tárgy – határozók
Alany | Igei blokk | Tárgy | Határozók |
Bob | sometimes watches | action films | on television. |
Mary and Sue | are reading | in the living room. | |
The children | are not sleeping. | ||
I | can never understand | those people. | |
The Browns | have already been | abroad many times. |
- Bob sometimes watches action films on television.Bob néha akciófilmeket néz a tévében.
- Mary and Sue are reading in the living room.Mary és Sue a nappaliban olvasnak éppen.
- The children are not sleeping.A gyerekek nem alszanak.
- I can never understand those people.Én soha nem értem azokat az embereket.
1.1 Az oszlopos tagok: az alany és az ige
Az angol mondatok jellemzője, hogy alany és ige mindenképpen kell hozzájuk. Mint látható, kizárólag az 1. számú mondatban töltöttünk ki minden lehetséges helyet, a többiben hiányzik vagy a tárgy, vagy a határozó, esetleg mindkettő is. Ez más nyelvtani szabályok függvénye: az ige megkövetelheti, hogy tárgyat használjunk mellette, esetleg határozót is előírhat magának, egyébként azonban választás, vagy inkább mondanivaló kérdése, hogy használsz-e további mondatrészeket.
1.2 Az igei blokk
A mondatainkból látszik, hogy az igei blokk helyén egész szószerkezetek vannak. Ezt a szóbokrot további nyelvtani szabályok szerint kell megszerkeszteni. Lássuk:
létige/segédige | módosítószó | ige |
sometimes | watches | |
are | reading | |
are | not | sleeping |
can | never | understand |
have | already | been |
A táblázatban szereplő elemek közül kizárólag az ige szükséges feltétlenül – természetesen a mondatforma, az igeidő és mások meghatározhatják, hogy szükség van segédigére vagy módosítószóra – igére azonban minden esetben szükség van.
1.3 tagadások
Mint az igei blokkot vizsgáló táblázatból kitűnik, a tagadásokat felfoghatjuk úgy is, mint az állítások “módosított változatait” – így a not tagadószó az első segédigére “tapad”, és ettől tagadó lesz a mondat. Lényeges: tagadó mondatot kizárólag segédige használatával lehet előállítani. Legalább is a nyelvtani tagadásnál így van ez, hiszen tagadó értelmű kijelentésekről még tanulni fogunk később, amelyekben csak bizonyos szavak tagadóak (pl. nobody, nothing). Figyelmedbe ajánlom itt sok más mellett a Nothing-anything című anyagot.
Ha a mondatban alapvetően (vagyis az állító formájú kijelentő formában) nincs segédige, a tagadásban és a kérdésben mindenképpen elő kell varázsolnunk egy segédigét, különben nem tudnánk tagadni vagy kérdezni.
Az egyszerű jelen idejű mondatok állító kijelentő alakjában például nincs segédige: I like coffee., a tagadó alakban viszont feltétlenül szükségünk van egyre. Van egy szabályunk, amely alapján ebben az esetben a do segédigét kapjuk elő, amihez hozzácsapjuk a not tagadószót, és lesz belőle do not, összevonva don’t, így: I don’t (= do not) like coffee.
Vigyázz: ha egyes szám harmadik személyű az alany (ő, az), akkor a segédige does, tagadva: doesn’t. Arra is ügyelj, hogy az egyes szám 3. személy -s jele a segédigén van, így azt az igére már tilos kitenni. Erről bővebben az egyszerű jelen mondatszerkesztésénél és az egyszerű jelen bemutatásánál olvashatsz.
- I like coffee. → I don’t like coffee.Szeretem a kávét. → Nem szeretem a kávét.
- Joe lives with us. → Joe doesn’t live with us.Joe velünk lakik. → Joe nem lakik velünk.
- Clara goes to college. → Clara doesn’t go to college.Clara egyetemre jár. → Clara nem jár egyetemre.
Ha a mondatban már eleve van egy segédige (például: I can sing.), akkor az eleve ott szereplő segédigéhez járul a tagadószó (I can not sing. = I can’t sing.) Ha a mondatban van létige, az úgy viselkedik, mint a segédige, ezért arra tesszük a tagadószót, ha tagadni szeretnénk.
- I can sing quite well. → I can’t sing very well.Egész jól tudok énekelni. → Nem tudok túl jól énekelni.
- We can do this. → We can’t do this.eg tudjuk csinálni. → Nem tudjuk megcsinálni.
- Bob and Sue are rich. → Bob and Sue aren’t rich.Bob és Sue gazdagok. → Bob és Sue nem gazdagok.
2. Kérdések
Az alanyra kérdezésre nem vonatkozik az alábbi szabály.
(Kérdőszó) – Segédige – Alany – Ige – Tárgy – Határozók
A kérdések nagyon hasonlítanak a kijelentésekhez, mindössze két dolog változik:
1. A mondatot kezdjük a kérdőszóval, ha van! Ilyen lehet: who, where, why, when, which city, how many times és hasonlók. Kérdőszó persze csak kiegészítendő, azaz kérdőszavas kérdésekben van, az eldöntendő, igen-nem választ váró kérdésekben nincs.
2. A segédigét vigyük közvetlenül az alany elé! Ha a mondatban alapfelállásban nem lenne segédige (mint pl. az egyszerű igeidőnél), akkor elő kell venni a megfelelőt: ez az egyszerű jelennél mindig a do segédige (egyes szám 3. személyben does) – ahogy azt a tagadásnál más láttuk.
Kérdőszó | Segédige | Alany | Ige | Többi rész |
---|---|---|---|---|
Does | Bob | watch | action films? | |
Where | are | Mary and Sue | reading? | |
Are | the children | sleeping | now? | |
How many chldren | do | you | have? | |
Can | you | sing? |
A fenti mondatokból tehát az alábbi módon csinálhatunk kérdéseket:
- Does Bob watch action films on television?Szokott Bob akciófilmeket nézni a tévében?
- Where are Mary and Sue reading?Hol olvas Mary és Sue?
- Are Mary and Sue reading in the living room?Mary és Sue a nappaliban olvasnak?
- How many children do you have?Hány gyereketek van? / Hány gyereked van?
- Are the children sleeping now?Alszanak most a gyerekek?
- Can you understand those people?Érted azokat az embereket?
3. További tanulnivalók
Az alapszórendet ennyivel sajnos még nem zárhatjuk le, noha bevezető tanulmánynak ennyit ajánlunk a figyelmedbe. További érdekes tanulnivalók várnak még ezekkel kapcsolatosan: a határozók sorrendje, amennyiben több is van belőlük; a jelzők sorrendje, ha egy főnév előtt többet is használunk; a mondatmódosító helye; a kérdőszó és amit az vonz – és még sok más is. Ezekről külön oktatóanyagok keretében tanulhatsz később.
Gyorsteszt
Ez egy egyszerű teszt ehhez az anyaghoz. További teszteket és játékokat találsz ehhez és más témákhoz is a Feladatok menüpont alatt.
Ha kérdést tennél fel vagy ha megvitatnál valamit az anyaggal kapcsolatban, használd a fórumot!