Alapszórend dióhéjban

()

Az angol mondat szórendjét általában “kötöttnek” szokták minősíteni. Ez azt jelenti, hogy nagyon szigorúan megszabják a nyelvtani szabályok, hogy az egyes mondatfajtákban a szavak milyen sorrendben kövessék egymást. Bizonyos eltérések lehetségesek, sőt, magasabb szinteken nagyon lényeges lesz majd ezeket a szórendi “kihágásokat” megtanulni, hiszen nem csak stílusbeli, hanem jelentésbeli különbségeket is kifejeznek.

Ebben az oktatóanyagban azonban kizárólag az alapszórenddel foglalkozunk. Azt javaslom, hogy ezeket a szórendi szabályokat minden esetben tartsd be – a későbbi tanulmányok során ugyanis sokkal könnyebb lesz a már begyakorolt szórendet “felborítani” akkor, ha ez a szórend szokássá vált már. Kezdőknek ajánlom még ezeket is: Alanyra kérdezés és egyszerű jelen mondatszerkesztés.

1. Kijelentő mondatok

Alany – ige – tárgy – határozók

AlanyIgei blokkTárgyHatározók
Bobsometimes watchesaction filmson television.
Mary and Sueare reading in the living room.
The childrenare not sleeping.  
Ican never understandthose people. 
The Brownshave already been abroad many times.
  1. Bob sometimes watches action films on television.
    Bob néha akciófilmeket néz a tévében.
  2. Mary and Sue are reading in the living room.
    Mary és Sue a nappaliban olvasnak éppen.
  3. The children are not sleeping.
    A gyerekek nem alszanak.
  4. I can never understand those people.
    Én soha nem értem azokat az embereket.

1.1 Az oszlopos tagok: az alany és az ige

Az angol mondatok jellemzője, hogy alany és ige mindenképpen kell hozzájuk. Mint látható, kizárólag az 1. számú mondatban töltöttünk ki minden lehetséges helyet, a többiben hiányzik vagy a tárgy, vagy a határozó, esetleg mindkettő is. Ez más nyelvtani szabályok függvénye: az ige megkövetelheti, hogy tárgyat használjunk mellette, esetleg határozót is előírhat magának, egyébként azonban választás, vagy inkább mondanivaló kérdése, hogy használsz-e további mondatrészeket.

1.2 Az igei blokk

A mondatainkból látszik, hogy az igei blokk helyén egész szószerkezetek vannak. Ezt a szóbokrot további nyelvtani szabályok szerint kell megszerkeszteni. Lássuk:

létige/segédigemódosítószóige
 sometimeswatches
are reading
arenotsleeping
canneverunderstand
havealreadybeen

A táblázatban szereplő elemek közül kizárólag az ige szükséges feltétlenül – természetesen a mondatforma, az igeidő és mások meghatározhatják, hogy szükség van segédigére vagy módosítószóra – igére azonban minden esetben szükség van.

1.3 tagadások

Mint az igei blokkot vizsgáló táblázatból kitűnik, a tagadásokat felfoghatjuk úgy is, mint az állítások “módosított változatait” – így a not tagadószó az első segédigére “tapad”, és ettől tagadó lesz a mondat. Lényeges: tagadó mondatot kizárólag segédige használatával lehet előállítani. Legalább is a nyelvtani tagadásnál így van ez, hiszen tagadó értelmű kijelentésekről még tanulni fogunk később, amelyekben csak bizonyos szavak tagadóak (pl. nobody, nothing). Figyelmedbe ajánlom itt sok más mellett a Nothing-anything című anyagot.

Ha a mondatban alapvetően (vagyis az állító formájú kijelentő formában) nincs segédige, a tagadásban és a kérdésben mindenképpen elő kell varázsolnunk egy segédigét, különben nem tudnánk tagadni vagy kérdezni.

Az egyszerű jelen idejű mondatok állító kijelentő alakjában például nincs segédige: I like coffee., a tagadó alakban viszont feltétlenül szükségünk van egyre. Van egy szabályunk, amely alapján ebben az esetben a do segédigét kapjuk elő, amihez hozzácsapjuk a not tagadószót, és lesz belőle do not, összevonva don’t, így: I don’t (= do not) like coffee.

Vigyázz: ha egyes szám harmadik személyű az alany (ő, az), akkor a segédige does, tagadva: doesn’t. Arra is ügyelj, hogy az egyes szám 3. személy -s jele a segédigén van, így azt az igére már tilos kitenni. Erről bővebben az egyszerű jelen mondatszerkesztésénél és az egyszerű jelen bemutatásánál olvashatsz.

  1. I like coffee. → I don’t like coffee.
    Szeretem a kávét. → Nem szeretem a kávét.
  2. Joe lives with us. → Joe doesn’t live with us.
    Joe velünk lakik. → Joe nem lakik velünk.
  3. Clara goes to college. → Clara doesn’t go to college.
    Clara egyetemre jár. → Clara nem jár egyetemre.

Ha a mondatban már eleve van egy segédige (például: I can sing.), akkor az eleve ott szereplő segédigéhez járul a tagadószó (I can not sing. = I can’t sing.) Ha a mondatban van létige, az úgy viselkedik, mint a segédige, ezért arra tesszük a tagadószót, ha tagadni szeretnénk.

  1. I can sing quite well. → I can’t sing very well.
    Egész jól tudok énekelni. → Nem tudok túl jól énekelni.
  2. We can do this. → We can’t do this.
    eg tudjuk csinálni. → Nem tudjuk megcsinálni.
  3. Bob and Sue are rich. → Bob and Sue aren’t rich.
    Bob és Sue gazdagok. → Bob és Sue nem gazdagok.

2. Kérdések

Az alanyra kérdezésre nem vonatkozik az alábbi szabály.

(Kérdőszó) – Segédige – Alany – Ige – Tárgy – Határozók

A kérdések nagyon hasonlítanak a kijelentésekhez, mindössze két dolog változik:

1. A mondatot kezdjük a kérdőszóval, ha van! Ilyen lehet: who, where, why, when, which city, how many times és hasonlók. Kérdőszó persze csak kiegészítendő, azaz kérdőszavas kérdésekben van, az eldöntendő, igen-nem választ váró kérdésekben nincs.

2. A segédigét vigyük közvetlenül az alany elé! Ha a mondatban alapfelállásban nem lenne segédige (mint pl. az egyszerű igeidőnél), akkor elő kell venni a megfelelőt: ez az egyszerű jelennél mindig a do segédige (egyes szám 3. személyben does) – ahogy azt a tagadásnál más láttuk.

KérdőszóSegédigeAlanyIgeTöbbi rész
DoesBobwatchaction films?
WhereareMary and Suereading?
Arethe childrensleepingnow?
How many chldrendoyouhave?
Canyousing?

A fenti mondatokból tehát az alábbi módon csinálhatunk kérdéseket:

  1. Does Bob watch action films on television?
    Szokott Bob akciófilmeket nézni a tévében?
  2. Where are Mary and Sue reading?
    Hol olvas Mary és Sue?
  3. Are Mary and Sue reading in the living room?
    Mary és Sue a nappaliban olvasnak?
  4. How many children do you have?
    Hány gyereketek van? / Hány gyereked van?
  5. Are the children sleeping now?
    Alszanak most a gyerekek?
  6. Can you understand those people?
    Érted azokat az embereket?

3. További tanulnivalók

Az alapszórendet ennyivel sajnos még nem zárhatjuk le, noha bevezető tanulmánynak ennyit ajánlunk a figyelmedbe. További érdekes tanulnivalók várnak még ezekkel kapcsolatosan: a határozók sorrendje, amennyiben több is van belőlük; a jelzők sorrendje, ha egy főnév előtt többet is használunk; a mondatmódosító helye; a kérdőszó és amit az vonz – és még sok más is. Ezekről külön oktatóanyagok keretében tanulhatsz később.

Gyorsteszt

Ez egy egyszerű teszt ehhez az anyaghoz. További teszteket és játékokat találsz ehhez és más témákhoz is a Feladatok menüpont alatt.

Mennyire tartottad hasznosnak ezt az anyagot?

Kattints a megfelelő csillagra!

Értékelések átlaga / 5. Értékelések száma:

Legyél te az első értékelő!

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

()

Ha kérdést tennél fel vagy ha megvitatnál valamit az anyaggal kapcsolatban, használd a fórumot!

Mennyire tartottad hasznosnak ezt az anyagot?

Kattints a megfelelő csillagra!

Értékelések átlaga / 5. Értékelések száma:

Legyél te az első értékelő!

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

Leave a Reply